Stevan Filipović (Srbija)

Stevan Filipović, reditelj - član žirija - Glavni takmičarski program

Rođen 1981. u Beogradu. Zavrišio Treću beogradsku gimnaziju. Diplomirao na Fakultetu dramskih umetnosti, odsek FTV Montaža, sa prosečnom ocenom 9,6. Dobitnik stipendije grada Beograda, stipendije za razvoj naučno-umetničkog podmlatka i stipendije Republike Norveške.

Diplomski rad, dugometražni igrani film Šejtanov ratnik (Shaitan’s Warrior, 2006; scenario, režija, montaža i specijalni efekti) je bio najgledaniji srpski film te sezone, sa preko 40.000 gledalaca u bioskopima i oko 1.6 miliona na TV premijeri (Pink). Dobitnik glavne nagrade Grossmann Film Festivala u Sloveniji, nagrade za scenario kao i FIPRESCI nagrade na festivalu u Vrnjačkoj Banji, tri nagrade na festivalu u Herceg Novom (specijalni efekti, scenografija, maska), specijalne nagrade i nagrade publike u Sopotu, učesnik Raindance Festivala u Londonu, zatim filmskih smotri i festivala u Sidneju, Vašingtonu, Maleziji, Brazilu, Kanadi…

Od strane kritičara je ocenjen kao prekretnica i prvi srpski film koji je koristio digitalnu tehnologiju i moderne specijalne efekte.

Šejtanov ratnik je prikazan u WETA radionici za specijalne efekte na Novom Zelandu (WETA Workshop), na poziv petostrukog dobitnika Oskara®, Ser Ričarda Tejlora (Richard Taylor; Gospodar Prstenova, Avatar, Hobit, King Kong, Narnija, Distrikt 9).

Drugi film Stevana Filipovića Šišanje (Skinning, 2010; režija, scenario), politička drama o nasilju na stadionima, je bio najgledaniji film te godine sa skoro 80.000 gledalaca u bioskopima, i oko 2 miliona na TV premijeri (Prva).

Šišanje je dobilo glavnu i FIPRESCI nagradu na festivalu filmskog scenarija u Vrnjačkoj Banji, kao i specijalnu nagradu na Grossmann festivalu u Sloveniji. Nikola Rakočević je dobitnik nagrade za najbolju glavnu mušku ulogu za lik Novice na Cinema City festivalu u Novom Sadu, a Viktor Savić i Bojana Novaković za najbolju sporednu mušku ulogu (Relja), i najbolju stranu glumicu (Mina) na glumačkom Festivalu u Nišu. Film je dobitnik i nagrade za najbolju režiju i FIPRESCI nagrade na festivalu u Leskovcu. Nataša Vranješ je dobitnik godišnje nagrade srpskog FIPRESCI žirija za najbolju montažu. Učestvovao je na više od 20 međunarodnih filmskih festivala i smotri, uklljučujući Hamburg FF, RIFF (Italija), Raindance London, Cinepolitica 2012 (Rumunija), festival u Puli…

Film je svetsku predpremijeru imao u Park Road studiju reditelja Pitera Džeksona (Peter Jackson) na Novom Zelandu, gde je dobio izrazito pozitivne kritike od strane autora i članova ekipe trilogije Gospodar Prstenova, uključujući Ričarda Tejlora i Džejmija Selkirka (Jamie Selkirk, izvršni producent i montažer Gospodara Prstenova i King Konga).

Šišanje je kao aktuelan društveno angažovani film bio okosnica šire kampanje protiv nasilja i fašizacije društva, i autori su učestvovali na brojnim tribinama i predavanjima širom Srbije. Film je bio prikazan u Skupštinama Srbije i Vojvodine, kao i u Parlamentu Velike Britanije (Portcullis House) i Univerzitetu u Oksfordu, posle čega su sledile javne debate.

Distribuiran u Engleskoj i Nemačkoj, nahsinhronizovan na ova dva jezika. Nemački distributer New KSM je autor DVD, Blu-ray i 3D izdanja filma (prvi srpski film konvertovan u 3D).

Ko-autor scenarija za film Dobra žena (A Good Wife, 2016), zajedno sa Mirjanom Karanović, koji je kao učesnik CineLink selekcije Sarajevskog festivala, osvojio prestižnu Arte nagradu za razvoj projekta. Film Dobra žena (u režiji Mirjane Karanović) je premijerno prikazan na Sundance festivalu u SAD, Geteburg festivalu u Švedskoj, i dobitnik je Politikine nagrade na 44. beogradskom FEST-u, nagrade za najbolji film na festivalima u Briselu i Vilnusu, kao i 3. nagrade za scenario u Vrnjačkoj Banji.

Autor je priče i reditelj avanturističkog dugometražnog igranog filma za decu, Blue Treasure (Modro blago, u pripremi; ko-scenarista Ben Ockrent), za koji su World Design radili umetnici iz WETA radionice za specijalne efekte na Novom Zelandu, koji su dizajnirali trilogiju Hobit (The Hobbit).

Reditelj i montažer pilot epizode serije Urgentni centar (ER, 2013, produkcija Emotion), za koju je i adaptirao scenario. Reditelj poslednje 3 epizode prve sezone iste serije (s01e14-16).

Autor priče, ko-scenarista (sa Minjom Bogavac) i reditelj dugometražnog igranog filma Pored mene (Next to me, 2015), koji je svetsku premijeru imao na 62. Pula Film Festivalu, gde je dobio glavnu nagradu – Zlatnu Arenu za najbolji film u međunarodnom programu. Na Sarajevo Film Festivalu dobio Nagradu mlade publike, a regionalnu distribuciju započeo posle beogradske premijere 23. septembra u Sava Centru. Najgledaniji film sezone u Srbiji, sa preko 81.000 gledalaca u bioskopima (i više od 4 miliona klikova na razne sadržaje na YouTube-u). Učestvovao na Raindance Film Festivalu u Londonu, Tromsø Film Festivalu u Norveškoj, Baneff festivalu u Stokholmu (nagrada direktorki fotografije Maji Radošević), beogradskom FEST-u (Nagrada žirija u domaćem takmičarskom programu, kao i FEDEORA nagrada za najbolji film žirija evropskih kritičara), Festivalu filmskog scenarija u Vrnjačkoj Banji (glavna nagrada za najbolji scenario), Festivalu u Sopotu (Grand Prix Maji Radošević, nagrada žirija za najbolji film, scenario i montažu),  20. QFestu u Hjustonu u SAD, IHRFFA u Tirani i različitim smotrama srpskog filma širom sveta.

Za film Srce tame (Heart of Darkness, reditelj i ko-scenarista sa Jasminom Kallay) u produkciji Miroslava Mogorovića 2017. dobio sredstva za razvoj projekta na MEDIA konkursu Kreativne Evrope.

Montažer je dugometražnog igranog filma Klip (Clip, 2012.), rediteljke Maje Miloš, koji je osvojio jednu od 3 ravnopravne glavne nagrade Tiger Award na Filmskom Festivalu u Roterdamu, Holandija, kao i brojne druge nagrade na filmskim festivalima u Srbiji i Evropi. Dobitnik godišnje nagrade srpskog FIPRESCI žirija za najbolju montažu 2012.

Montirao prvi srpski interaktivni film, Uberlife (2010).

Kao reditelj, scenarista, montažer i/ili autor specijalnih efekata, autor je muzičkih spotova za grupe Van Gogh (Plastelin, 2006; DVD Kolo, 2007, dobitnik regionalne MTV nagrade; Nek te telo nosi, 2009), Hypnotized (2 is better than 1, 2010; Find someone else, 2010; Cursed highway, 2011; Vranjanka, 2012), Čutura (Beograde, 2012, kao deo kampanje kandidature grada Beograda za evropsku prestonicu kulture 2020; Budi se, 2013; Neko kao ja, 2014; Cirkus stiže, 2016), Primal Scream (Invisible City, 2013), kao i TV reklama (mts: Vaučeri, 2010; Telekom Srbija openIPTV, 2009; Bambi Čoko, 2009; Banca Intesa, 2009; mts: Neverovatna ponuda, 2015.).

Vodio radionicu filmske režije Guerilla Filmmaking u okviru Beogradske nedelje umetnosti, jul 2011.

Član žirija međunarodnog programa 63. Pulskog filmskog festivala (2016). Član žirija 41. festivala filmskog scenarija u Vrnjačkoj banji (2017).

Autor 15 spotova za kampanju Obrazovanje (Građanske inicijative, 2014), kao i dokumentarnog filma Razgovori o diskriminaciji (Građanske inicijative, 2015). Autor dokumentarnog filma u okviru naučnog projekta SIBY Filozofskog fakulteta u Beogradu (2016).

Stevan Filipović piše za politički portal Peščanik (www.pescanik.net),  kao i za dnevne novine Danas (www.danas.rs, rubrika Brijanje).

Dobitnik nagrade za borbu protiv diskriminacije 2012, koju svake godine dodeljuje Koalicije protiv diskriminacije, u kategoriji javna ličnost godine. Nagradu dodelio Vensan Dežer, šef delegacije EU u Srbiji.

Zaposlen na Akademiji Umetnosti kao asistent na predmetu Gluma, u klasi Prof. Mirjane Karanović, od 2012.-2014. Od 2014. predaje predmet Osnovi vizulenih efekata i digitalne postprodukcije na istom fakultetu. Od školske 2017/2018. profesor na katedri za Režiju i montažu.